Gwarancja na klimatyzator

Gwarancja na zakupione urządzenie klimatyzacyjne wydawana jest przez sprzedającego zgodnie z umową zawartą z producentem. Udzielana jest na określony okres czasu licząc od daty jego zakupu. Im lepsze urządzenie, tym dłuższy jest jego okres gwarancyjny. Producenci tacy jak: Mitsubishi Electric czy Fujitsu udzielając 5-letniej gwarancji na swoje produkty, dają czytelny przekaz kupującemu, że ich klimatyzatory to najwyższa półka - the best of all the best, jak to mówią Anglicy - i prawie nigdy nie psują się w okresie gwarancji. Producenci innych dobrych i sprawdzonych marek, jak np. LG Electronics czy Sharp zabezpieczają się tylko na 2 lata. Jest to postępowanie typowo zachowacze z ich strony, gdyż biorąc pod uwagę ich technologicznie zaawansowane urządzenia klimatyzacyjne, mogliby przedłużyć ten okres nawet do 5 lat. Inaczej sprawa przedstawia się z chińskimi przedstawicielami rodziny klimatyzatorów, zapełniającymi po brzegi półki hurtowni i marketów. Tam bywa różnie, najczęściej gwarancja jest na 12 miesięcy, a i zdarza się na 6 miesięcy, ale i tak nie ma to większego znaczenia, gdyż trudno jest komukolwiek i gdziekolwiek wyegzekwować od sprzedającego naprawę gwarancyjną. Po pierwsze, dlatego że nie ma do nich części zamiennych, a po drugie - że sprzedawane są przez osoby niemające najczęściej zielonego pojęcia o temacie. Pamiętajcie o tym, że tylko bogaty może pozwolić sobie na bezmyślne wyrzucanie pieniędzy w błoto. Biednego na to nie stać. Wszyscy ci, którzy nie posłuchali dobrych rad i zakupili chiński klimatyzator tylko dlatego, że jest tani, wkrótce swój błąd odczują na własnej skórze, a na pewno po zawartości portfela.

Gwarancja, jaką daje producent, a jaką instalatorzy udzielają użytkownikowi na zakupione przez niego urządzenie klimatyzacyjne, obejmuje tylko uszkodzenia i wady ukryte powstałe z przyczyn producenta, które zostały ujawnione w okresie trwania gwarancji. Usunięcie tych wad w ramach naprawy gwarancyjnej wykonywane jest przez instalatora według Kodeksu Postępowania Cywilnego w terminie nieprzekraczającym 14 dni roboczych, licząc od daty zgłoszenia urządzenia do naprawy. Okres ten można znacznie przyspieszyć przez podpisanie przez użytkownika stałej umowy na prowadzenie serwisu i napraw przez firmę instalacyjną. Na podstawie takiej umowy firma zobowiązuje się, że za określoną stałą miesięczną opłatą będzie prowadzić serwis oraz w przeciągu 24 godzin usuwać usterki, które nie wymagają zakupu części zamiennych.

Wymiana części na nową, w ramach reklamacji w okresie gwarancyjnym, nie przedłuża gwarancji na całe urządzenie. Pocieszający jest fakt, że wymienne elementy układu chłodniczego, takie jak: sprężarka, sterownik czy silnik wentylatora mają przy zakupie swoją odrębną gwarancję, dla sprężarki wynosi ona np.: od 6 do 12 miesięcy (w zależności od jakości), a na sterownik i silnik wentylatora 3 miesiące.

Użytkownik urządzenia klimatyzacyjnego zobowiązany jest do przestrzegania warunków gwarancji udzielanej przez producenta, a pośrednio przez sprzedającego. To on, nie firma instalacyjna, musi pamiętać o regularnym zlecaniu serwisantom konserwacji urządzenia 2 razy w roku w okresie gwarancyjnym. Po tym okresie już sam podejmuje decyzję odnośnie częstotliwości wykonywania tych zadań. Nie wolno mu też w żadnym wypadku dopuszczać do prac konserwacyjnych i napraw nieuprawnionych ku temu osób, gdyż grozi to całkowitą utratą gwarancji. Serwisant profesjonalista od razu zorientuje się, że ktoś przed nim grzebał w urządzeniu i na pewno nie zaliczy swojej naprawy na poczet naprawy gwarancyjnej. Reklamacja w okresie gwarancyjnym nie zostanie również uwzględniona w przypadku działań niezgodnych z instrukcją użytkownika. Często są to zabawy z pilotem i wielokrotne przełączanie pracy urządzenia z chłodzenia na grzanie i odwrotnie, co może skutkować nieodwracalnym zniszczeniem sterownika będącego mózgiem klimatyzatora.

Zanim zaczniesz się cieszyć z faktu posiadania tak sprytnego, mądrego i przydatnego urządzenia, jakim jest klimatyzator, poczytaj dokładnie, jak się z nim obchodzić. W ten sposób nie narazisz się na nieprzyjemności wynikające z nieznajomości zasad jego obsługi. A jeżeli chcesz spać spokojnie, wiedząc, że twój klimatyzator jest w dobrych rękach, to zakup go tylko w profesjonalnej firmie instalacyjnej, która nie dość, że dokona jego prawidłowego doboru i montażu, to na dodatek zadba o prawidłowość jego pracy przez długie lata.